Monday, January 28, 2008

Kuskonmaz Hadisesi


Almanya'dayken bunu nasil yazmamisim hic bilmiyorum. Insan her an gozunun onunde olan seyleri bazen boyle atliyor demek ki.:)
Almanya'da bir kuskonmaz fenomeni var. Nisan ayinin sonlarina dogru her taraf bir canlaniyor, restoranlarda, marketlerde, pazarda bir hareket bir telas. Kuskonmaz cikmis! Nisan sonundan haziran basina kadar kisacik bir sure bulundugu icin herhalde cok kiymetli bu kuskonmaz. O sure icinde mutlaka ve mutlaka, bol bol seve seve yemeniz lazim. Milli bir mesele!!:)
Restoranda tatmis olmamiza ragmen, Almanya'dayken nedense alip evde hic pisirmemistik. Tabi ben o zamanlar boyle beyti, peynirli pogaca, ayva tatlisi falan yapabilen maharetli bir asci degildim!:)
Kuskonmaz'in bir yesil bir de beyaz cesidi var. Bu beyaz cesit topragin altinda yetistiriliyor, boylece bitkinin fotosentez yapmasi engelleniyor, bembeyaz kaliyor. Yine ayni sebepten yesil kuskonmaz biraz daha aci oluyor. Ayrica genelde daha kalin olan beyaz kuskonmaz pisince de daha sulu sulu oluyor, daha hafif geliyor insanin agzina.
Peki nasil hazirlamak lazim bu kuskonmazlari? Oncelikle iyice yikanacak. Sonra hemen basinin altindan baslayarak bicakla (ya da sebze soyucuyla) dis kabugunu/zarini incecik soymak lazim. Bana bu kismi cok zahmetli geldi, cunku bizim kuskonmazlar biraz inceydi ve elimde pit diye ortadan kiriliverdi bazilari. Sonra diplerinden biraz kesmek gerekiyor ki en sert kisimlari yemege girmesin. Bu artanlardan iyi pisirmek sartiyla kuskonmaz corbasi yapilabilirmis. Pisirmeden once hepsini bir iple cok siki olmayacak sekilde baglayabilirsiniz. Boylece piserken tencerenin icinde hede hodo bir o tarafa bir bu tarafa dagilmiyorlar. Ben baglamadim, lezzet acisindan bir farki oldugunu zannetmiyorum. Icine biraz tuz, biraz seker ve beyazligini kaybetmesin diye limon suyu (ya da beyaz sarap) koydugumuz bir tencerede 15-20 dakika kadar pisiriyoruz. Catalin ucu sebzenin icine kolaylikla girdigi noktada pismis oluyor.
Biz kuskonmazlari alman usulu ana yemek olarak yaninda patates ve Hollandaise sosuyla yedik. Hollandaise sosu kuskonmazin olmazsa olmazi. Ben hazir sos kullandim ama yapmasi cok kolaymis, google'da arayinca bir suru tarif geliyor. Bu tabak bu haliyle ayrica biftegin, tavugun, balik filetosunun ya da firinda pismis somonun yaninda da servis edilebilir.
Kukonmazlarin tadi cok degisik, sulu sulu, hafif tatli, kendine ozgu. Markette gozunuze carparsa deneyin derim!

2 comments:

Damak Tadı said...

Selamlar,
Kuşkonmazlar hakkındaki analizlerine sonun akadar katılıyorum.Bende çok severim tıpkı anlattığın şekilde.Bende Almanya'da ilk görüp tanımıştım bu sebzeyi(Spargel)..Hatta çok da komik anılarım vardır..

Bence tek kelime ile harika olmuş,üstelik yanına haşlanmış patatesde var..Super!!

Sevgiler

philosophique said...

Evet evet spargel!:)