Sunday, January 02, 2011

Kaz tuyu palto yikama



Iki sene once bir cilginlik aninda yeni bir kaz tuyu palto aldim. Cilginlik kismi yeni bir palto almamda degil de bu paltonun beyaz olusunda. Hem de oyle boyle degil, kar gibi bembeyaz bir palto. Evet farkindaysaniz beyaz paltolara karsi bir zaafim var. Tabi gel zaman git zaman ne kadar ozenli giyersem giyeyim palto karardi. Cifle ve bulasik sungeriyle nokta atisi yaparak temizlemek de kesmemeye basladi. Ikinci bir cilginlik aninda paltomu evde yikamaya karar verdim. Neyse ki bu cilgin maceradan alnimin akiyla ciktigim icin, tecrubelerimi sizlerle de paylasmaya karar verdim. Burada anlattigim metotla yorgan, yastik, vs. de yikanabiliyormus ama ben denemedim.

Her kaz tuyu palto yikanir mi?
Evet, hemen her tur kaz tuyu palto camasir makinesinde yikaniyor. Yalniz sonucta bu bir kar-zarar hesabi. Cok sevdiginiz, yeni aldiginiz, bir suru para doktugunuz paltonuzu makinede yikarken zarar verirseniz, yenisini almak size daha da pahaliya patlayacak. Kas yapayim derken, goz cikarmayin, degerli esyalarinizi kuru temizlemeye goturun. Amerika'da kaz tuyu paltoyu epey pahaliya temizliyorlar. Bu yuzden ben iki sezonluk, outletten aldigim paltomu evde kendim yikamayi goze alabilidim. Hesabinizi dogru yapin, sonra birseyler yanlis giderse uzulmeyin.

Hazirlik:
Yikamaya hazirlik olarak paltomuzun kurkunu, vs. cikariyoruz. Bunlar ne yazik ki makineye girmiyor. Ayrica yastik, yorgan yikarken aklinizda olsun, eger uzerinde el isi, incik boncuk, susleme varsa bunlar da makinede yikanmiyor. Ayrica paltoyu makineye atmadan evvel belirgin lekeleri bir leke cikariciyla elde yikayabilirsiniz. Benim paltom beyaz oldugu icin cifle ve bulasik sungeriyle bazi inatci lekeleri onceden sildim.

Yikama:
Paltomuzu onden doldurmali makinelerde yikamamiz gerekiyor. Su anda ev tipi makinelerin hepsi onden doldurmali oldugu icin bunun cok bir onemi yok ama eger paltonuzu Amerika'da camasirhaneye goturecekseniz buna dikkat etmek lazimmis. Paltonuzu makineye tek basina atin, onunla birlikte baska bir sey yikamaya kalkmayin. En son olarak da orta isida, paltonuzun rengine gore beyaz veya renkli program secin. Bu malzemeleri yikamak icin ozel camasir deterjanlari satiliyor ama ben her zaman kullandigim camasir deterjanini ve yumusaticiyi kullandim, bir sorun yasamadim.

Kurutma:
En muhim asamaya geldik. Paltomuz camasir makinesinden ciktiginda bir nevi sicana donmus oluyor. Icindeki tuyler birbirine yapisiyor ve agirlasiyor. Bu yuzden kurutma makinesinde guzelce kurutulmasi lazim. Bu noktada isin bir puf noktasi var: Tenis topu. 3 tane tenis topunu paltomuzla beraber kurutma makinesine atiyoruz. Tenis toplari ziplayip paltoya carptikca kus tuylerini havalandiracak, boylece paltomuzun her yeri esit bir sekilde kuruyacak. Eger camasirhanelerdeki buyuk kapasiteli makinelerden bulabiliyorsunuz ne ala, yoksa normal kurutma makineleri de is goruyor.
Ikinci onemli nokta isi. Cok yuksek isida kurutmaya kalkarsaniz tuyler yaniyor. Dusuk isi secmeniz lazim. Yalniz bazi kurutma makinelerinin sadece hava veren programlari varmis. Bu da uygun degil, cunku yeterince sicaklik saglamiyor. Dusuk isida, bir bucuk, iki saat kadar kuruyacak paltomuz. Asagi yukari 20 dakikada bir kurutma makinesini acip kontrol edin. Toplar paltonun cebine falan giriyor, cikarin! :) Ayrica elinizle ne kadar kurudugunu mutlaka kontrol edin. Paltonun dis malzemesi kurusa bile tuyler islak kalabiliyor. Birbirlerine yapisip topaklaniyorlar. Paltonuzun icinde hic topak kalmadigindan emin olana kadar kurutun.
Kurutma islemi bittikten sonra umarim hersey yolunda gitmis olacak ve ilk alindigi gunku gibi, mis gibi bir paltoya kavusacaksiniz. Gule gule giyin!

Not: Yukaridaki resimdeki paltoyu almak isteyenler buraya...

0 comments: