Tuesday, March 02, 2010

Avakado

Bu yaziyi son zamanlarda cok begendigim, sik sik yedigim, daha once beslenme duzenimizde yer almayan ama faydalarini okuyup ogrendikten sonra daha da sik almaya basladigim bir meyveyi size de tanitmak icin yaziyorum: Avocado, turkce yazilisiyla Avakado.



Oncelikle aslinda bir meyve olsa da avoakado tatli degil. Ozellikle salatalara, sandviclere, kraker, tortilla gibi seylerin batirilip yendigi banma soslarina cok yakisan, olgun oldugunda kasikla soyle bir iki karistirildiginda hemen pure haline gelen, yumusacik, neredeyse kokusuz, yesil krema kivaminda, orta boy bir armut buyuklugunde, koyu yesil kabuklu bir meyve.

Avakadonun faydalari nedir?
Orta boy bir avakadoda yaklasik 280 kalori, 28 gram yag bulunuyor. Icerdigi yuksek kalori miktarina bakarak avakadodan hemen vazgecmeyin yalniz, cunku icinde cok faydali vitaminler ve yaglar bulunduruyor. Herseyden once avakadonun icerdigi yaglar, doymamis dedigimiz kalbe faydali, metabolizmayi calistiran cinsten. Icinde yag olan maddelerin bize daha cabuk tokluk hissi verdigini biliyoruz. Yani diyet yemeginize katacaginiz bir –iki dilim avakado ile daha cabuk doyup daha az yemeniz mumkun. Avakadonun icinde 20 cesit vitamin ve mineral var. Ozellkle de B vitamini acisindan zengin. Ayrica E vitamini de iceriyor ki bu yuzden avakado yuz maskelerinde kullaniliyor. Son olarak da bir avakadoda bir muzdan daha fazla potasyum var.

Avakadoyu nasil secelim?
Avakadonun olgun olmasi onemli. O yuzden elinizin icine alip yumusak oldugundan emin olmak lazim. Yanlislikla sert avakado aldiysaniz (ki benim basima geldi) evde iki uc gun tezgah uzerinde bekletmek de yumusamalarini sagliyor.

Avakadoyu nasil ayiklayalim, keselim dograyalim?


Bu resimde goruldugu gibi avakadonun ortasinda kocaman bir cekirdek var. Onun etrafindan ortadan ikiye bolun. Sonra iki elinizle iki yariyi tutup hafifce elinizin icinde saga sola cevirin. Avakado tam ortadan ikiye bolunecek. Cekirdigi cikarip atin, kolye yapin, top niyetine oynayin!:) Ya da bahcenize dikip cekirdekten avakado agaci da yetistirebiliyormussunuz.
Bundan sonra olgun bir avakadoyu kabugun icinden kasikla siyirarak kolayca cikarabilirsiniz. Eger kup kup dogranmis sekilde kullanacaksiniz, siyirmadan once bir bicak yardimiyla once enine sonra boyuna cizin. Ondan sonra kasikla siyirarak cikarin.
Su sayfada guzel bir resimli anlatim var: Resimli anlatim


Avakadoyu nasil yiyelim?



Ben avakadoyu en cok salataya yakistiriyorum, sik sik da oyle kullaniyorum. Tabi burada salatadan kastim, oyle maruldan ibaret, karin doyurmayan cinsten salata degil. Benim yapmaya burada alistigim, ogle yemeklerinde yemege doyamadigim, baklagiller iceren, doyurucu tarzda salata.

Avakadoyu bu cesit salataya nasil kattigimi anlatmadan once bu salatanin formulunu vereyim.

1) Baklagil: Benim en sevdiklerim nohut, kuru borulce, siyah Meksika fasulyesi, kirmizi meksika fasulyesi. Ayrica piyazlik beyaz fasulye, mercimek de kullanilabilir. Ilk saydiklarim burada haslanmis sekilde konserve olarak satildigi icin hem altinda bulundurmasi hem de hazirlamasi cok cok kolay.

2) Misir: Bunu da yine konserve aldigimiz icin cok pratik.

3) Taze eklemeler: Sogan ve domatesi ben mutlaka kullaniyorum. Digerlerini evde varsa ve sadece canim isterse koyuyorum salataya.

a. Sogan: Salataya en cok yakisan yesil sogan. Yoksa kup dogranmis kirmizi sogan, hatta cok ince kiyilmis beyaz sogan da olabilir. Beyaz sogan kullanacagim zaman ben once soganla biraz oldurup, sonra yikiyorum. Ondan sonra salataya koyuyorum.
b. Domates: Kup dogranmis taze domates ya da minik cherry domates olabilir. Ayrica burada cam kavanozlarda gunesde kurutulmus domates de satiliyor, onlari da tercih edebilirsiniz. Yalniz yag icinde saklandiklari icin kaloriyi arttirmis oluyorsunuzm unutmayin.
c. Salatalik
d. Taze otlar: nane, maydanoz, vs.
e. Peynir: Beyaz peynir, keci peyniri, taze kasar. Gonlunuz ne arzu ederse.
f. Ceviz: Eger salatanin agzinizda citir citir etmesinden hoslaniyorsaniz, bir miktar ceviz katabilirsiniz.

4) Birinden birini secin grubu: bunlarin hepsini bir arada kullanmayin! Isterseniz ya birini secin kullanin, ya da tamamen atlayin:
a. Yumurta: Kati pisirilip, dilim dogranmis.
b. Karides: Onceden pisirilip dondurulmus karidesler bizim buzlukta hep mevcut. Gerek oldukca uc bes tane cikariyorum.Once soguk suda 5 dakika, sonra ilik suda bir 5 dakika daha tutunca kullanilmaya hazir kivama geliyorlar.
c. Ton baligi: Konserve, suyu suzulmus.

5) Soslar: Zeytinyagi ve limon en garanti soslar. Arzu ederseniz balsamik sirke de koyabilirsiniz. Eger uzak dogu tatlarini yakalamaya calisiyorsaniz, soya sosu da makbul. Ayrica damak zevkinize gore, tuz, biber, aci biber.
Avakado iste tam bu noktada devreye giriyor. Eger avakado kullaniyorsaniz, ayrica zeytinyagina gerek yok! Salataniza avakadoyu koyduktan sonra kasikla bir iki kez karistirinca hemen dagildigini, yumusacik oldugunu, salataya hem renk hem de muhtesem bir tat verdigini goreceksiniz.

Simdi bu formulu anlattiktan sonra yukaridaki salatanin malzemelerini sayayim: Siyah fasulye, misir, beyaz sogan, domates, karides, avakado, limon suyu, tuz, biber. Hepsi bundan ibaret! Yaninda kalinca bir dilim kepekli ekmekle hem besin degeri acisindan besleyici, hem de doyurucu mukemmel bir ogle yemegi!

Son olarak Avakadonun Turkiye’deki fiyatini bilemiyorum ama burada diger sebzelerden pahali degil, hele de bu mevsimde. Umarim besleyici ozelliklerini duyduktan sonra bu meyveyi bir kere denersiniz. Afiyet olsun!

2 comments:

a_y_s_e said...

ya tadini hic sevmiyorum, ama senin bu anlattigin salata cok guzelmis, Boston'a gidince yapayim bari..

philosophique said...

Ayse ben kendi basina tadini da cok seviyorum ama boyle salatalarin icine katinca ayrica guzel oluyor. Belki diger lezzetli seylerle karistirinca senin de hosuna gider.